2005/05/30

دوستان! با من حرف بزنيد!

من تا حالا 4-3 سری لينک اين‌جا گذاشتم. من معمولن از صفحه‌هايی که در طول روز می‌خونم، مطالب خيلی درخشانش رو بوک‌مارک می‌کنم و بعد وقتی حوصله داشتم اون‌ها رو اين‌جا می‌ذارم. حالا برای نوشته‌های ديگه که نظر نمی‌ديد(ظاهرن نظر دادن در اين مکان خطر مرگ دارد!)، اما راجع به اين لينک‌ها، هر کدوم رو که رفتيد، برام نظرتون رو بنويسيد. و يه "خوب بود" هم نمی‌خوام! کامل بگيد در مورد مطلبی که خونديد چی فکر می‌کنيد. چون حالا که فکر می‌کنم، می‌بينم اين واضح‌ترين تلاش من برای ارتباط با خواننده‌های "ديوارنوشته‌ها"ست، وگرنه هيچ دليلی نداره اين همه وقت صرف کنم برای لينک دادن و گذاشتن يه قسمت جذاب از هر متن بعد از لينک(باور کنيد کار سختيه، و وقت‌گير).

و اما لينک ها!


ادبيات
------



ناباكوف در تلويزيون؟ فكرش را هم نمى‏كنيد! : ... يك روز معمولى در وسط زمستان را در نظر بگيريم (در تابستان تنوع بسيار بيشترى‏در زندگى‏ام وجود دارد). بين ساعت شش و هفت از بستر برمى‏خيزم، تا ساعت نه‏مى‏نويسم، با مداد و سرِ پا ايستاده جلوى ميز مطالعه... پس از صبحانه‏اى ساده ومختصر، همسرم و من محموله پستى‏مان را كه همواره سخت پُر و پيمان است‏مى‏خوانيم. آنگاه، ريشم را مى‏تراشم، حمام مى‏كنم، لباس مى‏پوشم، يك ساعتى درامتداد اسكله‏هاى مونترو گردش مى‏كنيم و پس از ناهار و چُرتى مختصر من به دور دوم‏كارم مى‏پردازم تا وقت شام. اين برنامه نمونه من است.

ادبيّات چيست؟ - جعفر مدرس صادقی: ... جاى استاد، حالا زن استاد است كه به دخترها درس مى دهد.

درس كالبد شناسى - نگاهى به رمان «هويت»، نوشته ميلان كوندرا: درست مثل نت آغازينى كه با شيطنت آنجا قرار گرفته، كوندرا ما را در زندگى زوجى سهيم مى كند كه در نهايت «از ياد نمى رود»؛ چون بيش از حد در خود نظر مى كند.

مدعى العموم فرانسوى ها: ...در همان اوايل كار كاراكترى را به نام «نيكلاى كوچولو» و به سفارش انتشارات «لو موستيك» خلق كرد. نيكلا، پسربچه اى خردسال بود كه در سناريوهاى «آگوستينى» ايفاى نقش مى كرد.


سينما
-------



گفت وگوى گاردين با عباس كيارستمى: ... ژان لوك گدار گفته: «سينما با گريفيث آغاز مى شود و با عباس كيارستمى پايان مى يابد.» مارتين اسكورسيزى هم اظهار كرده: «كيارستمى والاترين سطح از هنرمندى را در سينما ارائه كرده است.» و هنگامى كه اين جملات درباره كيارستمى گفته مى شوند، او به شكل فريبنده اى خودش را عقب مى كشد: «اين تحسين شايد بيشتر به درد پس از مرگم بخورد.»

گفتگو با عباس کيارستمی به مناسبت بررسی آثار او در لندن: ... من اين انتظار را ندارم که چنين مراسمی در ايران برای من برگزار شود ولی حداقل انتظارم اين است که هر فيلمی که می سازيم را بتوانيم در داخل ايران به نمايش بگذاريم که بدانيم واکنش کسانی که به زبان ما به فيلم نگاه می کنند چيست ولی اين شانس نه تنها از ما دريغ شده بلکه از تماشاگران آثار ما نيز دريغ شده است.

باغ گذرگاه هاى هزار پيچ - نگاهى به عناصر سينماى استنلى كوبريك: تنها كسانى به دنياى افلاطون راه داشتند كه از علم هندسه سردرمى آوردند. خداى افلاطون (Demurge) در حالى جهان را بنا نهاد كه بر ضرورت وجود پنج جسم هندسى منظم گردن نهاده بود. در واقع تنها سينماگرى كه مى تواند لقب خداى افلاطون را تصاحب كند همان كوبريك است...

تخيّلِ فرهيخته - «استنلى كوبريك» و سينمايش: ... يك سالى بعد از مرگِ كوبريك، كتاب كوچكى (۹۶ صفحه) نوشت و توضيح داد كه كوبريك هم مثل هر آدمِ ديگرى، صاحبِ زندگى خصوصى بوده است. با جمعى (هرچند اندك) نشست و برخاست داشته و مهمانى هايى مى داده (هرچند محدود) و طبعِ طنازى داشته و حتى جوك هم مى گفته.


علم
-----



هكرى كه مشاور ضدهكرها شد: ...از اوايل دهه ۱۹۹۰ وى تحت تعقيب FBI قرار داشته و سرانجام در ۱۵ فوريه ۱۹۹۵ به مدت ۵ سال زندانى شده است. اين هكر در طول بازداشت، حق استفاده از تلفن را نداشته زيرا به گفته پليس او مى تواند از طريق سوت زدن در گوشى تلفن موشك هاى هسته اى را فعال كند.

">گام نهايی 'وويجر يک' برای ورود به اعماق فضا: اين فضاپيما حامل يک کپسول زمان به شکل يک صفحه طلايی گرامافون، به همراه سوزن پخش و پيام سلام زمينی ها به زبان های مختلف و همچنين نمونه آهنگ هايی از موتزارت گرفته تا آهنگی از بلايند ويلی جانسون است.

آوازهاى پرنده باستانى - گفت و گو با ژان مارك فيليپ مدير پروژه فضايى KEO: پروژه KEO يك اثر جمعى با اهداف جهانى است كه در حال حاضر در دست تهيه است و از تمام مردم كره زمين دعوت مى كند كه آزادانه به زبان مادرى و يا به هر زبان دلخواه ديگر در حداكثر ۴ صفحه افكار، ارزش ها و معيارها، آرزوها، ترس ها و انتظارات خود را بيان كنند.

مصاحبه با لطفى زاده،پايه گذار منطق فازى: ... در كنترل فرآيندهاى صنعتى و محصولات خانگى هوشمند مانند دوربين هاى عكاسى دستى كه خاطر را آسوده مى كنند يا ماكرو ويوهايى كه تنها با تماس يك دكمه غذا را برايتان پخت مى كنند. در ۱۹۶۵ اصلاً انتظار نداشتم منطق فازى بدين شيوه وارد عمل شود.

گوگل در محتواى توليدى ديگران دست مى برد: ... به عنوان نمونه زمانى كه كاربران در سايت كتابفروشى هاى بارنز و نوبل ابزار AutoLink را فعال مى سازند اين ابزار لينك هايى را توليد مى كند كه كاربران را به سايت اصلى ترين رقيب اين كتابفروشى ها يعنى آمازون هدايت مى‌کند[!]

نخستين حضور انسان در فضا: ... در طول اين زمان يك پيام از گاگارين به ايستگاه فضايى مخابره شد و محتواى اين پيام اين بود: «پرواز با شرايط نرمال دنبال مى شود، حال من خوب است.»

عصر تازه در فضانوردى - نگاهى به انواع سازه هاى بادشونده در فضا: ... براساس تخمين آزمايشگاه جت ناسا (جى پى ال) در مورد آنتن هاى انعكاسى استفاده از يك سازه بادشونده براى اين قسمت، حجم آن را در حالت جمع شده به يك دهم يك سازه معمولى در پرتاب كننده مى رساند و براساس نظر (جى پى ال) هزينه خود آنتن نيز كمتر مى شود.


موسيقی
----------



موسيقى به مثابه ابزار ديپلماتيك: ... آنها حتى آگاه نبودند كه اين كنسرت سه روزه اى كه در آن شركت كرده اند، جشنواره راك مسيحى است.

تولد پيتر چايكوفسكى: ... در حقيقت معلم پيانوى چايكوفسكى كه رادولف كاندنيگر نام داشت بيش از هر كسى سعى در منصرف كردن چايكوفسكى از انتخاب دنياى موسيقى به عنوان شغل داشت.

گفت و گو با پروفسور فرشيد گيراخو نوازنده اپراى وين: ... او نخستين ايرانى است كه عنوان پروفسور را در رشته موسيقى از دولت اتريش دريافت كرده است.

محاوره اى سرى در باب بلاهت موتسارت - قسمت اول قسمت دوم : ... تصور مى كنم بيش از اين لازم نيست به دلخورى هاى شما از موتسارت بپردازيم، چرا كه مشخصاً آنچه در مورد موتسارت شما را آزار مى دهد در واقع خود موتسارت است! در شرايطى كه موتسارت همچون هايدن يا يكى از فرزندان باخ ظاهر مى شود، شما تماماً او را مى پذيريد اما به محض اينكه خصلت هاى منحصر به فرد و موتسارتى او ظاهر مى شود، شما معذب مى شويد.

داستان ديدار بتهوون و ليست: ...پس از آن جرأت من گل كرد و با گستاخى از بتهوون پرسيدم: «آيا اجازه مى دهيد يكى از كارهاى شما را بنوازم؟»

نهيليسم وحشى - درباره يكى از آثار ديويد ايستراخ: چايكوفسكى ... در ساخت تنها كنسرتو ويولنش از راهنمايى هاى يكى از بهترين شاگردهاى كنسرواتوار بهره جست ... اين كنسرتو را براى اولين بار هانس ريختر با اركستر فيلارمونيك وين در ۴ دسامبر ۱۸۸۱ اجرا كرد. اجراى بى روح و بى نظم او چنان خشم منتقدان را برانگيخت. يكى از آنها اين اثر را به طور وحشيانه اى افتضاح خواند و ديگرى مى گفت: «اين اثر وحشى ترين گونه نهيليسم روسى است.»

ديگر هيچ اثرى از ويوالدى اجرا نمى كنم: ... از من انتظار باريك بينى و موشكافى يك منتقد را نداشته باشيد. از مردى كه در رديف شماره ۱۷ نشسته و دهانش از تعجب بازمانده است، سئوال مى كنيد فقط در حد يك بيننده ساده.

نيروانا در آرشيو ملى كتابخانه كنگره آمريكا: ... آثار ضبط شده گروه هاى موسيقى «نيروانا» ، «بيچ بويز» و «ديزى گيلسايى» نيز به كتابخانه كنگره آمريكا افزوده شدند تا براى نسل هاى آينده نگهدارى شوند


نگاه
-----



شهرنشين به هيبت يك شهروند - مرورى بر مفهوم شهرنشينى و شهروندى: ...به كلان شهرهاى جوامع توسعه نيافته اشاره كرد كه از حيث آداب شهرنشينى و خصايص شهروندى در حد يك شهر ۵ _ ۴ هزار نفر غربى نيستند.

اگزيستانسياليسم: در باب راز: ... من به هنگام سفر با مترو اغلب با نوعى ترس، متحير مى مانم كه واقعيت درونى حيات فلان كسى كه در راه آهن استخدام شده است چه مى تواند باشد.

نقش ناشناخته اتحاد شوروي در جنگ دوم جهاني: ... سکو در برابررايش سوم که در شرق از « فراغ بال کامل » بر خوردار بود ، در اين منطقه منزوي شده و براي آنکه موقتا در امان باشد، با برلن پيمان « عدم تجاوز » را به امضا رساند.


هيچی!(۴-۳ لينک باقی‌مونده که بايد برای هرکدوم‌شون يه عنوان درست می‌کردم که بی‌فايده بود)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------



ابعاد خيالى خانه ام - اتحاديه تاكسى داران ايرانى مقيم پاريس ۱۰۰ عضو دارد: ... زمانى كه دانشجو بودم براى يك بازديد دانشجويى به مركز اروپايى تحقيقات هسته اى در ژنو رفتيم ، هنگام ورود آمدند و پرسيدند كدام يك از شما ايرانى هستيد و نگذاشتند من وارد شوم. استاد ما كارت اقامت گرو گذاشت تا اجازه ورود به من دادند.

دوران بى ثمر تنيس آمريكا - آغاسى پير شده است، راديك پخته نيست: ... آغاسى پذيرفت و اعتراف كرد كه در سن و سال فعلى فاقد ابزار كسب قهرمانى در پاريس است. «بدن من ديگر مثل سابق جواب نمى دهد و همان حركات سريع گذشته را ندارم. شما بايد در اين عرصه يك سرى ويژگى ها و مشخصات مهم و ضرورى را داشته باشيد ولى من اينك از آن بى بهره ام و حس مى كنم كه دائماً از آن دورتر مى شوم.»

چراغ هاى نمكى را روشن كنيد: ... اين توده نمكى، جادويى است. كافى است سيم باريكى را كه از دل توده نمكى ، گريخته به پريز برق وصل كنيد... شما صاحب يك توده نمك جادويى هستيد كه مى تواند به دلخواه شما به رنگ هاى سبز، قرمز، سفيد، آبى و زرد نورافشانى كند...

كانديداى ايرانى پوليتزر: ... «برزو درآگاهى» خبرنگار آزاد در عراق، به دليل گزارش هايى كه براى روزنامه استارلجر (Star- Ledger) چاپ ايالت نيوجرسى نوشته بود نامزد جايزه خبرنگارى بين المللى پوليتزر شد.

No comments: