2005/08/28

-جمعه‌ی هفته‌ی گذشته سالاد فصل رو ديديم، اين هفته هم خيلی دور، خيلی نزديک رو.

سالاد فصل رو اصلن دوست نداشتم. معلوم نبود حرف فيلم‌ساز چيه. اون از عادل مشرقی‌ش که عملن هيچ باری نداشت و عملن جزو حاشيه‌ها بود و از يه جايی به بعد با يه صحنه‌‌ی شتاب‌زده که به نظر من وصله‌ی ناجور بود، کلن حذف شد(وقتی فيلمساز بنا به روال سابق يه نفر رو با اسم عادل مشرقی نشون می‌کنه، چرا بايد ببردش به حاشيه). زندگی دختر خوب در نيومده بود. اون با خود حرف زدن اول که انگار به روز می‌خواست حاليت کنه که اين دختر می‌خواد خودش رو از اين وضعيت ناهنجار خلاص کنه. بعد هم واکنش‌هايی نشون داد که با هم نمی‌خوند، يک‌دست نبود. اون رازگشايی آخر فيلم هم به شدت بد از کار در اومده بود با انگيزه‌های باورنکردنی و تعريف دوباره‌ای از کل ماجرا که همه‌چيز رو بدتر خراب و آشفته کرد. پرستار همه‌چيزش تصنعی و اغراق‌شده بود. اون صحنه‌ی آخر هم که شاهکار بود. فيلمساز به ليلا حاتمی تير خورده که قبلش هم مسموم شده بود گفته بود آبروداری کنه و در عين مردگی ۴ قدم از خونه بياد بيرون تا اون صحنه‌ی آخر گرفته بشه. من که اصلن خوشم نيومد.

خيلی دور، خيلی نزديک هم با اين‌که به نسبت قبلی بهتر بود، باز هم بيشتر شبيه يه بيانيه‌ی ساده‌انگارانه‌ی مذهبی بود که پشت اون تصاوير زيبا از کوير پنهان شده بود. مخصوصن نيمه‌ی دوم فيلم با اون مکالمه‌ی تصنعی پسر دکتر عالم با خانم دکتر و بعد رفتن بی‌دليل دکتر به معدن قديمی بدون راهنما و بعد اون صحنه‌ی عجيب دوربين فيلم‌برداری که از فيلم تولد دو روز قبل پسر دکتر رسيد به فيلم تولدی که با توجه به سن و سال پسر دکتر لااقل ۱۶-۱۵ سالی از گرفتنش گذشته بود و بعد اون يا‌علی گفتن اکو شده و صحنه‌ی به شدت تصنعی و کليشه‌ای "دستت رو بده به من"! و اون همه‌ تاکيد به اين‌که دکتر نيازمند کمکه نه پسرش! نمی‌دونم ولی برای من اين‌ها پس‌زننده بود. انگار کارگردان حس کرده ممکنه من تماشاگر نفهمم جريان چيه و مدام غير مستقيم نشون‌داده که می‌خواد من رو به کجا برسونه. ولی در کل بد نبود.

کلن اين‌ها رو نوشتم که بگم از نظر من هيچ‌کدوم فيلم‌ها‌ی بزرگی نبودن اما خيلی دور خيلی نزديک برای يک بار ديدن بد نيست. من منتقد سينمايی نيستم، اين نوشته‌ها هم فقط احساس شخصی بود. برای خوندن نقد درست و حسابی می‌تونيد به مجله‌ی فيلم يآ دنيای تصوير اين ماه مراجعه کنيد(دنيای تصوير تو اين شماره‌ش با آقای ميرکريمی مصاحبه کرده. خوندنش بعد از ديدن فيلم جالبه)

-سرمقاله‌ی امروز شرق(که تو پست پايين گذاشتمش) رو از دست نديد. تحليل آقای قوچانی بی‌نهايت جالبه.

No comments: