2004/04/23

و اما GMail.
برهمه واضح و مبرهن می باشد که اينجانب اکانت GMail ام رو از طريق بلاگر گرفتم. اصلاً GMail سرويس ميل شرکت Google هستش. تا يه مدت قبل گوگل و ياهو با هم همکاری داشتند و موتور جستجوی ياهو در اصل موتور سرچ گوگل بود. بعدش به دلايلی(که لااقل من نمی دونم) ياهو اعلام کرد می خواد از گوگل جدا بشه و از سرچ انجين خودش استفاده کنه. و موضوع رقابت کم کم پيش اومد. اين هم يکی از اون موارده. چون الان سرويس های مطرح پست الکترونيک دنيا، ياهو و هات ميل هستن. هات ميل که عملاً به خاطر پشتوانهء قويش که به مايکروسافت می رسه، زياد توی اين بازی رقابت ها قاطی نشده، اما ياهو به عنوان شرکتی که به خاطر سرويس پست الکترونيکيش و مسنجرش مشهوره، توی اين رقابت از همه بيشتر ضربه می خوره، همونطور که اگر دقت کرده باشيد قيمت سرويس های Premium ياهو کلی پايين اومده، اون هم دقيقاً بعد از اين که خبر سرويس پست الکترونيکی جديد گوگل پخش شد.
سرويس GMail بزرگترين خاصيتش فضای يک گيگا بايتيه که به هر مشترکش اختصاص می ده. که خب به نسبت ياهو يا هات ميل بی نظيره(حدود 250 برابر). البته تا اين جا که من يه خرده باهاش ور رفتم، خاصيت های خيلی خوب ديگه ای هم داره مثلاً سرعت بالاش روی کامپيوتر و قابليت دسته بندی ميل ها و همينطور شخصی کردن فضای ميل باکس شما که به نسبت باقی سرويس ها جديده و من جای ديگه ای نديدم(البته اين سرويس شرکت SpyMac هم هست، اما متاسفانه لينکی که برای کانفرم برای من می فرسته، مشکل داره و نمی تونم اکانتم رو اکتيويت کنم.). به هر حال، اين از "GMail چيه؟".
راجع به مشکل Privacy هم که رويای نيلی نوشته بود، حتماً اکثر ما سيستم آگهی های گوگل رو تو سايت های مختلف ديديم. يه کادر ساده مثل چيزی که بالای صفحه های بلاگر هست. اون سيستم آگهی های گوگل، توی سرويس پست الکترونيکي اش هم هست، اما اينطور که وقتی شما يه ميل دريافت می کنيد، يه ربات متن نامهء شما رو چک می کنه و بر اساس کلمه هايی که توی اون استفاده می کنيد، تبليغ های متناسب با اون کلمه ها رو توی صفحه براتون نمايش می ده. لااقل اين چيزی بود که من توی Privacy Policy شون خوندم(البته خيلی با عجله خوندم و بی دقت). همين ... هيچ دليلی برای نگرانی نيست. مخصوصاً برای مايی که توی ايران زندگی می کنيم و عملاً به سيستم تجارت الکترونيک جهانی دسترسی نداريم و اون آگهی های وسوسه انگيز!!! روی ما بی تاثيره :)). اين هم از تدابير مملکت اسلامی تا ما پول هامون رو بيهوده خرج نکنيم! :))
اين که چطور می شه ID گرفت، GMail هنوز در حال تسته. يعنی يه سری اکانت می ده تا سرويس هاش تست بشن. برای بعضی ها Invitation فرستاده. برای کاربر های باسابقهء Blogger هم اين امکان هست که از اين سرويس استفاده بکنن(البته اين باسابقه رو من مطمئن نيستم، فقط شنيدم. ممکنه پارامتر های ديگه ای داشته باشه برای دعوت برای تست). اگر شما جزو دعوت شده ها باشيد، توی صفحهء اول بلاگر، درست بالای جايی که بايد وبلاگتون رو انتخاب کنيد يه باکس ميآد که تبليغ GMail توی اونه و از اون جا با يکی دو تا لينک می ريد به صفحهء رجيستر. اگر لينک ها کار نکرد مطلب قبليم رو بخونيد لطفاً، ممکنه مشکلش اون باشه. ID هاتون حتماً بايد لااقل 6 حرف باشه، _ قبول نمی کنه، اما در عوض "." قبول می کنه. در شمن اگر 9 ماه اکانت تون بی استفاده باشه، از بين می ره و ID تون آزاد می شه.
ديگه همين ديگه!! اين توضيحات واضحات برای اون کسی بود که ديشب به من گفت اين چيه. من هم مبسوط نوشتم، گرچه که می دونم همه می دونن :)). اطلاعات اوليهء مطلب رو هم از يه مقاله گرفتم که يکی دو ماه پيش ترجمه کردم.

Ciao

No comments: